lördag 14 december 2013

Kapitel 4. Ett oväntat biblioteksbesök.

Saturnus hade sovit nästan ett dygn när hon vaknade igen, hon hade märkt att hon sov kortare tid än vad nätterna var långa. Antagligen för att planeten bara har en sol, där av är nätterna kortare än vad hon var vad vid. hon låg i sovsäcken en stund och kände hur mycket hon saknade sitt hem, det var verkligen dags att försöka fixa tak över huvudet. Men först tänkte hon ta en tripp till biblioteket och läsa lite om planetens historia, natur och seder. Här gick det nämligen inte bara att gå fram och hälsa och börja prata med någon, det verkade i vilket fall som om invånarna på den här planeten blev chockade av hennes framfusighet, så hon beslutade att hon skulle ligga lite lågt idag.

Även om hon ville ligga lågt var det inte alla som gjorde det. Det kom fram en man när hon satt och läste och började prata med henne.

-Hej, förlåt, men jag har aldrig sett dig på biblioteket förr, är du ny? Du ser i alla fall ny ut. Har aldrig sett något som du och jag måste säga att jag finner ditt utseende väldigt intressant att titta på.

-eh, hej.. jag är ny här på din planet ja. Jag kommer från en planet som jag tror är mindre som ligger i ett solsystem som är väldigt likt ert om det inte vore för att vi har en extra sol, vi har två mindre solar än eran enda stor. Där av att ni har längre nätter och så.... hon kom på att hon bara babblade om vad hon precis lärt sig, men mannen stod och lyssnade intresserat.

-Wläääää! Saturnus gjorde plötsligt en min för att lätta upp den pinsamma tystnaden, men när hon gjorde det kom hon att tänka på hur det gått på gymmet och skulle precis låta minen falla när han svarade med att göra en min tillbaka. De skrattade nervöst åt varandra och mannen fortsatte bröt tystnaden som uppstod efter skrattet.

-Jag vet att vi precis har träffats men vill du gå på en dejt? Jag kan visa dig lite av staden, och föresten, jag heter Gordon, Gordon Farmwell. vad är ditt namn?

-Saturnus den fjärde av paret Natt och Dag från Galaxia avdelning 5 A. Jag vet inte vad en dejt är men jag uppskattar om du visar mig din stad jag hittar inte så väl och vill vara hemma innan natten.

Gordon blinkade lite förvirrat och visade Saturnus till sin bil. Saturnus tittade skeptiskt på den men hoppade in i alla fall.
Saturnus hade förväntat sig att han skulle visa vart alla landsmärken låg och liknande men istället tog han med henne ut på middag, (hon valde soppa, hon hade ätit burksoppor på sin tomt och hennes mage hade vant sig någorlunda, hon kräktes inte i alla fall) och efter de ätit satt de och pratade lite allmänt. 

-Det är dags för mig att skaffa mig tak överhuvudet, jag fick en telefon av Chrissy på posten och jag har lärt mig hur den fungerar. Så ska skaffa ett sånt konstigt hus som ni har så jag slipper sova i regnet. Även om jag gillar regn, eran planet är torr.

-Har din planet ett fuktigare klimat?och vad är det för fel på våra hus? Gordon skrattade, inte åt henne som hon först trott utan åt situationen. Hon gillade honom. Han var ärlig.

-Era hus är kantiga och formade som kuber, likt era fordon. Våra hus är.. var.. runda och formade mer som det ni kallar svampar. Och ja, vår planet är... var.. mycket fuktigare.. Saturnus slog ner blicken och kände sig ledsen över att tänka på sin planet. Gordon märkte av stämningen och sa att det var dags att gå.

 När de kommit ut gav han henne en bukett med röda blommor! -Oh! tack! sa Saturnus lyckligt och började mumsa i sig blommorna (hon var inte helt mätt efter soppan) men när hon såg Gordons blick så förstod hon att hon gjort något galet.

-Ehhh, ni äter dem inte va? Hon började skratta lite uppgivet men Gordon närmade sig henne, hon kände sig lite skrämd och träng och helt plötsligt var om hon slingrad av hans armar och läppar. Han kysste henne! Så där utan att de känner varandra! Så ska man ju inte göra, men Saturnus glömde snart tankarna och drunknade i ögonblicket.

Morgonen efter bestämde hon sig att ta tag i sitt hem och efter att ringt runt ett tag fick hon tag ett företag som resta en liten kub där hon kunde bo. Hon fick till och med en säng billigt av en av arbetarna som sa att hans dotter ändå behövde ny, och gav den billigt när han såg att hon sov i en sovsäck. Saturnus började tro att det fanns hop om jorden ändå.


Nu när hon hade något som hon antog kunde kallas för hem satte hon sig och skrev ett brev till Gordon hon visste inte om det var brukligt eller inte men hon försökte skriva ner vad hon tyckte.

"Varm
Glad
Kittlig i magen"

Hon skickade i väg brev och det kittlades mer i magen än någonsin.


 När hon började fundera mer på vad hon skulle göra denna dagen så ringde hennes gamla telefon och hon såg bara siffror. Det betydde att det var ett nummer hon inte sparat, det var liknande på deras kommunikationcentraler hemma. Hon svarade och hörde Gordon i luren.

-Du sa att du hade dåligt med pengar, jag jobbar hos militären och om du vill så har jag fixat ett jobb till dig. Det är en lång väg till topp men om du lyckas så kan du bli astronaut, då kanske du kan ta reda på vad som hänt med Galaxio (hon hörde att han sa fel men rättade honom inte)

- Jag vill ha jobbet! sa hon glatt, nu kanske hon kunde ta reda på vad som hänt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar