måndag 16 december 2013

Kapitel 8. Sjukhusbesök.

Flera dagar förflöt utan någon större inverkan på livet, Saturnus spenderade mycket tid på jobbet men kände sig allt mer krasslig, hon hade ett illamående som inte försvann. Hon bestämde sig tillslut att besöka sjukhuset, om läkarna kunde hjälpa henne var hon inte säker på men tänkte att det var värt ett försök.


Efter att ha pratat med läkaren en stund (som var väldigt intresserad av Saturnus och undersökte noggrant hennes ögon och öron) så satte hon sig ner med journalen i handen, - Saturnus, nu är jag inte helt säker, men av alla symptom att döma så tror jag att du väntar barn. Vad tror du själv?

Tanken hade inte ens slagit henne. Hemma så hade hon ätit tabletter som förhindrade graviditet, men hon hade ju självklart inte med dem hit. På Galaxia är det kvinnan som väljer när det är dags att skaffa barn medan det ofta är mannen som sköter om barnet när de väl är fött. Men Vad skulle Gordon tycka om det? 

-Jag tror du har rätt.. 

Saturnus reste sig om och brydde sig inte om att läkaren ropade efter henne. När hon kom hem så kände hon sig förtvivlad. Hon har alltid velat ha barn, men hon hade tänkt skaffa en karriär först. När hon var barn var drömmen att bli pilot, en dröm hon inte kunde fullfölja på grund av sin låga klassstatus. Hade hon varit hemma nu så hade hon säkert jobbat på klädfabriken som hennes mor. Dag in och dag ut, men här! Här kunde hon göra vad hon ville.



Saturnus hade förstått att det inte alls var lika jämställt här på jorden, på Galaxia passade mannen barnet när det var litet så att kvinnan kunde vila upp sig från graviditeten och amningen, sedan delade de på ansvaret om inte föräldrarna inte hade råd att bara en jobbade. Men så verkade det inte vara här. Här SKULLE kvinnan vara hemma, och hon var inte alls säker på om hon ville det. Men, hon kände sig skyldig att berätta för Gordon. Han var ju FAKTISKT delaktig.


Gordon kom en kort stund efter hon ringt honom och Saturnus tänkte att det inte var någon ide att dra ut på det. 

-Det är en sak du måste veta, och jag vet inget annat sätt att säga det men. Jag är gravid, och jag tror jag vill behålla barnet dessutom. Saturnus stint på honom.
-Vad menar du med att du är gravid?! Du vill ju inte ens vara tillsammans med mig men nu ska vi ha barn? Hade du ens tänkt tanken på vad jag vill?

-Det är ju därför jag ringde dig! Jag fick ju precis veta det, jag kunde inte förutspå detta!

Gordon tittade på henne och sedan mjuknade hans ansiktsdrag -Nej det är klart. Jag... Jag har aldrig sett mig som pappa bara. Men, då är det lika bra att jag flyttar in med en gång!

-Eh.. ah..va? 

Saturnus visste inte alls om hon ville bo med honom, men han hade redan gått för att skynda sig hem och börja packa. "Det blir nog bra, jag behöver bara vänja mig vid tanken" tänkte Saturnus innan hon gick och la sig och läste en stund.


Hon ville i alla fall ha sin egen prägel på huset och skyndade sig att snabbt fixa ordning huset med de pengar hon samlat ihop, hon hade passande nog precis fått semesterersättning också!

Hon ville ha ett runt och fint hem som hennes föräldrars men det var svårt med de konstiga tjocka träväggarna de hade här på jorden. Hon gjorde i alla fall sitt bästa för att få ett runt och ljust hem, även om hon inte hade råd med ordentliga fönster ännu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar