fredag 10 januari 2014

Kapitel 23. Uranus märkning.

Uranus gjorde inte mycket den första tiden efter att Natt hade flyttat. Gator ringde henne men hon kände oftast inte för att träffas. Men några dagar senare så ringde skolan och meddelade att det var dags för student, vilket piggade upp henne. Hon hade förberett ett tal, något som vanligtvis är väldigt ovanligt för Uranus. Att stå framför folk var inte något hon trivdes med, men om hon ska lyckas bli en idrottsstjärna så måste hon klara av det.

Natt jobbade den dagen men när hon skulle gå in stod han utanför,
-Jag har lunchrast, men måste ju träffa Unni på min student. Natt hade munnen full av macka men Uranus kramade honom hårt. Hennes bror hade blivit så vuxen, han såg ut som en vuxen man nu, inte som hennes storebror.

Väl inne i stadshuset så skakade Uranus i hela kroppen när hon gick mot podiet, men så fort hon stod framför alla så tog hon ett djupt andetag och låtsades som om hon inte var rädd. Och det fungerade! Hon blev inte bara utvald som klassens bästa talare utan även som "Den som kommer bli en idrottsstjärna".

"Hur kan de veta det?" tänkte hon först skrämt, men kom på att det bara fanns vissa titlar som valdes ut, och det hade inte förvånat henne om de lottades ut, men ändå, så gav det henne lite styrka.


Senare på dagen stannade Saturnus henne i hallen.
- Det är dags nu. Jag har gjort lite efterforskningar och tror jag vet hur vi ska lösa det. Det finns en salong på andra sidan staden där de tatuerar och piercingarna kan jag själv sköta! Saturnus lät stolt, men Uranus kände sig lite kallsvettig, piercingar?!

-Vad.. ska du pierca mig?

-Ska jag vara ärlig så är jag inte så speciellt förtjust i blod, men mina blödde knappt alls och ja, alltså det verkar vara hemskt men jag har oroat mig för det så mycket nu att jag inte är lika rädd för det längre. Så ja, jag ska pierca dig. I vår släkt har vi haft dessa tre på nosen i många generationer. Jag ska lära dig så att du senare kan lära dina barn.

Uranus kände sig fruktansvärt nervös, och när de sedan satt i bilen mot salongen så kände hon sig yr. Hon ville ju detta, men det kändes konstigt nu när det var på gång. 

(ber om ursäkt för suddig bild, det har varit lite krångel med mina bilder så har ingen bättre :P)
När de kom in på salongen mötes de av en äldre kvinna med många tatueringar. Det kändes bra både att hon var kvinna och att hon var äldre. Även om Uranus hade en storebror så hade hon inte pratat med många pojkar, förutom Gator då. 

-Mitt namn är Stina, bara sätt dig i stolen och chilla av så ska du se att det går som en dans, jag har la gjort det hundratusen gånger förut. Djupa andetag är grejen bruden!

Uranus satte sig och tittade på sin mamma. Saturnus ansikte hade fått en grå ton och hon såg förfärlig ut. Då förstod Uranus att hur orolig hon än var så var Uranus hundra gånger mer orolig.

Saturnus såg ut som om hon skulle svimma och Uranus skickade ut henne ur rummet tills att allt var klart. Hon blev så chockad över att det inte gjorde ont alls, utan mest kittlades så hon gjorde flera stycken. Hon gjorde först den traditionella i nacken, sedan en på magen likt sin mamma. Sedan tog hon dubbla på armarna. För att hon var Uranus, och hon skulle bli en stjärna på den här planeten, då skulle hon också synas ordentligt!

När allt var klart hämtade hon sin mamma ur väntrummet och hjälpte henne ut till bilen. Men när de närmade sig bilen blev hon allt starkare.

-Jag var orolig för din skull, men du tog det så bra. Jag är stolt över dig, och titta. Du har dina märkningar! Du är en vuxen kvinna nu. När vi kommer hem ska jag göra mitt bästa för att avsluta ceremonin och sedan är du fri att göra vad du vill i livet. Du är vuxen och när jag blir gammal blir det du som bestämmer.

När de var hemma så gick Uranus in i badrummet och tog av sig kläderna. Hon kollade på sina tatueringar och kunde känna hur de gav henne kraft. Snart skulle hennes mamma säga vad hon stod för, vilket skulle bli väldigt spännande.


När hon kom ut ur badrummet hade hennes mamma lagt fram kanyler och en tång. Uranus gick och satte sig vid bänken.
-Jag har tränat på detta, och jag minns hur det gick till när jag gjorde det. Även om det känns jobbigt så är detta viktigt för vårt arv. Det är viktigt att du kollar noga hur jag gör så att du kan göra det samma när du får en dotter som uppnått vuxen ålder.

-Jag är redo.

Saturnus ställde sig framför henne och tvättade först hennes näsa innan hon markerade ut vart de skulle sitta och la fram brickan med piercingar, tång och kanyler. Saturnus tog tången och satte den över Uranus näsrygg och tog den första kanylen och drog igenom den. Först kände Uranus ett fruktansvärt tryck följt av smärta och sedan var det över. Piercingen gled snabbt in och tången flyttades ner och det hela upprepades en gång till.

När det var klart satte Saturnus sig bredvid henne och kramade henne.

-Du är vacker, du.. Du ser ut som en riktigt galaxier nu, och här på jorden där det inte finns lika starka samhällsklasser kan du bli VAD du vill. Som din mor har jag valt vad du ska stå för här i livet utifrån din namne, din planet. Du är Uranus och du ska stå för Himmeln för det är den du ska nå, Godhet för det är vad du är, och Atletik för det är din kropps naturliga egenskap.

Uranus var nöjd, mer än nöjd. Hon var stolt och kände sig starkare än någonsin.


Uranus gick återigen till spegeln och tittade på sitt ansikte. Hon såg annorlunda ut, hon var... söt. Uranus hade aldrig gillat sitt utseende, inte så att hon hatade det men hon tyckte heller inte om det. Nu när hon såg sig själv så tyckte hon att hon faktiskt var söt. De senaste dagarna i ensamhet kanske behövdes men nu ville hon ut och träffa folk. 

-Vem bryr sig om de tittar på mitt hår? Eller på mina stora spetsiga öron? Eller ens på mina blå ögon med smal pupill! Jag ska bli den bästa idrottsstjärnan Moonlight falls, och jag ska ha råd med en riktigt fin bil och kanske till och med en motorcykel. SE UPP MOONLIGHT FALLS HÄR KOMMER URANUS!

Uranus kände sig fylld av energi så hon ringde genast Gator som verkade förvånad över hennes samtal.
-oh! Jag trodde du inte ville ses, men jag ses gärna nu. Det är varmt vad sägs som ett bad? Uranus log, det var nog det allra bästa med Gator. Efter ha varit vän med Natt så länge och känt hennes familj sen han var barn var att han visste vad de tyckte om. Och alla galaxianer gillar vatten och fukt! 


När de träffats sist var när Uranus gick från tonåring till vuxen, Gator som var äldre än henne var redan vuxen men de hade inte haft tid att umgås på riktigt länge. De hade smsat och ringt men inte setts. Så när Uranus såg Gator så rodnade hon. Han hade blivit stilig.

Han hade en gul skjorta med en bil på, om det var en tillfällighet eller inte visste hon inte. Uranus nya favorit tröja var en gul och blå tröja med en Toyota på. Men det spelade ingen roll, om det var meningen så var det för att han tyckte om henne, var det inte meningen så var de för att de var lika.

-Jag har saknat dig Unni. Uranus stelnade till, det var bara hennes bror som kallat henne det. Det kändes fel först, men också.. familjärt och nästan... intimt. Ju mer hon tänkte på det ju bättre kändes det.

-Gator, jag har saknat dig också. Jag vill inte att det går så lång tid igen. Jag vill vara med dig mer, gärna hela tiden. Uranus var nästan berusad av sin nya energi, självförtroende och förälskelse. Hon tänkte inte riktigt på vad hon sa, hon bara var ett med ögonblicket.


Kanske var det dessa känslor kombinerat med att Natt hade flyttat ut, eller kanske var det var hon egentligen ville men utan att hon ens tänkt igenom det flög orden ut ur hennes mun.

-Bo med mig. Flytta in hos mig, så vi kan leva sida vid sida.
-Är.. är du helt säker? Gator lät lite tvekande men om det var av förvåning, rädsla eller något annat kunde Uranus inte avgöra.
-Ja, jag tror det.
-Okej, men vi testar i alla fall.

De badade länge, pratade och lekte om vart annat, och när de båda var som russin tog de på sig sina vanliga kläder och kysstes länge bakom en buske. Inte för att ingen skulle se dem, förr hade det berott på att Uranus inte ville bli sedd och stirrade på, utan för att få vara lite bara med varandra. 

Snart kunde de vara i fred i hennes stora nybyggda rum, men vad skulle Saturnus säga om detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar