torsdag 6 mars 2014

Kapitel 47. Stundande bröllop!

Det hördes en gitarr spela och springande steg. Alla verkade ha bråttom någonstans. Gator stod och borstade sina tänder och försökte välja skor, Uranus suckade över sina klackar och Oberon pratade med sin flickvän samtidigt som han försökte ta på sig kläderna (med en hand).

Puck och Merkurius var de enda som inte verkade drabbade av stressen. Puck var helt inne i sitt spelande, man kunde nästan tro att han inte visste att det var idag hans föräldrar skulle gifta sig.


Merkurius satt på sängen och kände sig inte frisk alls. Hon hade feber och var alldeles yr, men vägrade berätta det för någon. Om hon sa de skulle det bli panik över hur det skulle gå på bröllopet. 

"Det går nog över, men jag känner mig alldeles seg. Trots att jag sovit jättemycket".

-MERKURIUS! Skynda dig nu! Det vad Gator som ropade. Merkurius hörde på hans röst att han var stressad och nervös.

Hon suckade och bet ihop. Det var en viktigt dag och hon hade sett framemot den länge.


Det hade börjat mörkna när de väl kom fram till kyrkan, det mörknade allt snabbare och det var ren lycka att det inte var frost i gräset.

Natt, Karin och Teresa var redan där tillsammans med några från Gators stora familj. 


Uranus var så nervös att hon kände hur hon skakade. Hon tittade in i Gators ögon och såg hur hans barnsliga ansikte var alldeles lugnt. För en stund sedan stod han och hoppade på stället för att han var så ivrig men nu när det väl gällde var han stabil som en klippa. 

-Gator, snart är vi gifta. viskade Uranus
-Jag vet, visst är det häftigt? viskade Gator tillbaka med ett stort leende.


När ceremonin var över var alla glada att komma ut i den friska luften, även om det hade börjat bli kallt. Det fanns varm mat serverad och så här nära fullmåne åt alla med stor aptit, och alla tallrikar länsades helt på mat. (Som det brukar bli om man ska försöka mätta en stor familj med varulvar)

Oberon och Teresa stod och prata om skolan och Gators syster bytte några ord med Merkurius. Uranus blev irriterad när hon såg hur Gators lillasyster tittade konstigt på Merkurius. Men efter en stund upptäckte hon att Merkurius bara var där för att ge henne en anledning att titta nyfiket på Puck. Vilket inte var konstigt, Puck hade en förmåga att slå alla med häpnad när han gick in i ett rum.


Uranus kände sig lite stel och frusen och bjöd upp Gator. Deras första dans som man och hustru!

-Kommer du ihåg balen? 
-Hur skulle jag kunna glömma! Jag var livrädd att din bror skulle skälla ut mig om jag bjöd upp dig men som tur var hade han bara ögonen på Karin. Det var en underbar kväll.

De nygifta paret dansade länge och det var inte fören Natt visslade på dem och sa att han skulle köra hem som de insåg hur mycket tid hade gått. De tackade alla för att de hade kommit på deras bröllop och körde hem, alla var trötta men Uranus märkte att Merkurius verkade mer än bara trött.


 Bilder på kyrkan!





När de kommit hem...
så skickade Gator alla ungarna i säng, klockan var mycket och det var en skoldag i morgon. Gator hade tänkt att de skulle åka ut till havet och dricka lite cider och titta på vågorna men Uranus sa att hon ville kolla till Merkurius först.

Merkurius låg i sängen och såg alldeles blek och svag ut. Uranus gick fram och satte sig på hennes säng.

-Hur är det med dig?
-...jag... känner mig yr... 

Uranus började bli orolig, hon såg att Merkurius hela tiden föll i sömn men endast för att vakna med en gång, det var något som inte stämde för hon var inte varm. Hon var iskall.

-Gator! Kom hit!


Gator kom inspringande då han hört på Uranus tonfall att det var något som hänt.
-Vad är det med henne?
-Jag vet inte, hon är kall som is, men hon verkar ändå ha feber och hon kan varken sova eller hålla sig vaken. Jag tror vi måste ringa hennes doktor, jag tror hon måste komma hit!

-Men det är mitt i natten, jag ringer jouren så kommer hon komma så fort hon kan.


Gator ringde flera gånger men fick inte svar, de oroliga föräldrarna gick fram och tillbaka i Merkurius rum och försökte värma henne och ring om vartannat ända tills de såg att de började ljusna, då fick Gator äntligen tag på doktorn.

-Ellen, äntligen får vi tag på dig! Det är något konstigt med Merkurius. han berättade allt och märkte att doktor Ellen lät väldigt orolig.
-Detta är inte bra, detta är nog en av anledningarna till varför hon inte växer, jag kommer direkt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar